دات نت نیوک
X

ثبت موسسه غیر تجاری

 

ثبت موسسه غیر تجاری به منظور مقاصد غیر تجارتی از قبیل امور علمی یا امور خیریه و امثال آن صورت می گیرد

 

موسسه غیرتجاری چیست ؟

تعریفی که از موسسه غیر تجاری در آیین نامه اصلاحی ثبت شرکت ها وموسسات مصوب سال 1337 درج شده به شرح زیر است:
موسسه غیر تجاری مجموعه ای است که برای منافع و مقاصدی غیر تجاری مانند امور علمی یا ادبی و یا امور خیریه و مانند آن تشکیل و ثبت می شود و این بدین معنی نیست که همه موسسین لزوما قصد کسب منفعت نداشته باشند.
این مجموعه ها با عناوینی از قبیل انجمن ،جمعیت و ... نام گذاری می شود و طبعا استفاده از عناوین  دولتی و اسامی منصوب به آن برای موسسات خصوصی ممنوع می باشد.
این گونه موسسات از نظر قصد به کسب منفعت ویا عدم آن به دو دسته تقسیم می شوند دسته اول که موسسات انتفاعی غیر تجاری نامیده می شوندکه به قصد کسب منفعت تاسیس می شوند و در برخی از موارد کسب مجوز ضروری می باشد.
موسسات دوم که موسسات غیر انتفاعی نامیده می شود و قصد کسب منفعت مالی ندارند و دریافت مجوز باری آنها قبال از شروع مراحل ثبت ضروری می باشد .
لازم به ذکر است که موسسات به ذات غیر تجاری می باشند و موسسین اجازه انجام امور تجاری را در آن ندارند . مؤسسات بایستی هر ساله دفاتر قانونی (دفتر روزنامه و دفتر كل) تهیه و نسبت به پلمب آن  اقدام  نموده و حساب‌های خود را در آن درج نمایند.
 

راهنمای ثبت موسسه غیر تجاری

در كنار ثبت شرکت شركتها كه موسسین و مدیران آنها معمولا به كار تجارت اشتغال دارند، قانونگذار نهاد خاصی را كه دارای شخصیت حقوقی می باشد جهت انجام اموری كه جنبه غیر تجارتی دارد از قبیل امور خیریه یا كارهای علمی یا ادبی یا خدماتی پیش بینی نموده است که به آن موسسه غیر تجاری گویند و برای آن منظور می بایست ثبت موسسه غیر تجاری صورت پذیرد.
ماده یك آیین نامه اصلاحی ثبت تشكیلات و ثبت موسسه غیرتجاری ، موسسه غیر تجاری را چنین تعریف نموده است : مقصود از تشكیلات و موسسات غیر تجاری مذكور در ماده ٥٨٤ قانون تجارت كلیه تشكیلات و موسساتی هستند كه برای مقاصد غیر تجاری از قبیل امور علمی یا امور خیریه و امثال آن تشكیل می شود اعم از آنكه موسسین وتشكیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند .

تشكل مزبور از تاریخی که ثبت می شود شخصیت حقوقی پیدا می كند و می تواند به شرط رعایت قوانین مربوطه عناوینی از قبیل بنگاه انجمن كانون و امثال آن را برای خود اتخاذ نمایند .
بنابراین ارائه این گونه خدمات از قبیل خدمات علمی و آموزشی و خدمات شهری و ارائه كمك های انسانی در قالب این شخصیت حقوقی متصور بوده است.

اگر قصد ثبت موسسه خود را دارید، ما به شما پیشنهاد میکنیم این امر را با خیالی آسوده به مشاوران و وکلای خانه ثبت بسپارید تا در کمترین زمان و با پایینترین قیمت، بهترین نتیجه را بگیرید.

 

ثبت موسسه غیرتجاری

 

چگونه می توان ثبت موسسه غیر تجاری انجام داد؟

نکته اول که باید بدانید این است که حداقل دو شریک برای ثبت موسسه غیر تجاری لازم است که می توان این مهم را افزایش داد و تعداد شرکا را زیاد کرد.
برای ثبت موسسه غیر تجاری حداقل قوانینی وجود دارد. یکی از این حداقل ها در رابطه با شرکای موسسه غیر تجاری است که تعداد آن ها حداقل دو نفر باید باشد.
از دیگر قوانین حداقلی آن می توان به حداقل سرمایه ثبت موسسه غیر تجاری اشاره کرد. این مؤسسات باید با اعتباری برابر با یک میلیون ریال سرمایه به ثبت برسند که این سرمایه قابلیت اضافه شدن در زمان تاسیس یا پس از ثبت موسسه غیر تجاری را نیز دارد.
نکته مهم دیگر این است که سرمایه این مؤسسات الزاماً نباید از طریق شرکای موسسه تأمین گردد. اداره های دولتی، شرکت های دیگر و افراد خیر و … نیز می توانند بعضی از سرمایه آن ها را متعهد شوند.
این تعهد در سرمایه می تواند به منظور کمک و یاری رساندن به این موسسه غیر تجاری باشد و به منظور شریک شدن در سرمایه شرکت نمی باشد.
چون در ثبت موسسه غیر تجاری اهدافی غیر از اهداف اقتصادی و تجاری مدنظر است نیازی به سرمایه ی هنگفت نمی باشد و با همان حداقل سرمایه گفته شده می توان ثبت موسسه غیر تجاری را شروع کرد.
مؤسسات انتفاعی الزاماً باید توسط افرادی با سوابق تحصیلی مرتبط به ثبت برسند و مؤسسات غیر انتفاعی هم که برای ثبت نیاز به تائید نیروی انتظامی دارند. یک نکته که بسیار مهم است درباره بخشودگی مالیات می باشد. مؤسساتی که غیر تجاری و غیر انتفاعی هستند، در صورت عدم پرداخت مالیات دچار بخشودگی مالیات خواهند شد.
کلیه افرادی که قصد ثبت موسسه غیر تجاری در تهران را دارند باید به اداره ثبت شرکت ها در تهران مراجعه کنند. افراد مقیم شهرستان ها نیز به اداره ی ثبت در مرکز اصلی موسسه می توانند مراجعه کنند. هنگام ثبت موسسه غیر تجاری باید کلیه قوانین مربوط به آن را بدانید و همه آن ها را رعایت کرده باشید. همچنین ارائه مدارکی که در ادامه خواهیم گفت نیز الزامی می باشد.

 

انواع موسسه غیر تجاری

الف : موسساتی كه مقصود از تشكیل آنها جلب منافع وتقسیم آن بین اعضای خود نباشد :

((اینگونه موسسات اصطلاحا موسسه غیر انتفاعی نامیده می شوند))

که موسسات خیریه و انجمن های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق های قرض الحسنه و گروه های سیاسی را می توان از موسسات غیر انتفاعی دانست.
ب : موسساتی كه مقصود از تشكیل آن جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضای خود یا غیر باشد :

((اینگونه موسسات اصطلاحا موسسه غیر تجاری نامیده می شوند))

فعالیت هایی از قبیل آموزشگاههای علمی و فنی و كلاس های زبان ومدارس غیر انتفاعی و موسسات گاز رسانی یا ارائه خدمات شهری مانند نظافت و فضای سبز و موارد دیگر در زمینه های فوق در قالب موسسات غیرتجاری متصور می باشد .

 

ویژگی‌های ثبت موسسه غیر تجاری

* حداقل شرکا : 2 نفر
* بازرس : الزامی نیست
* حداقل سرمایه : یک میلیون ریال
* موسسات به ذات غیر تجاری می باشند و موسسین اجازه انجام امور تجاری را در آن ندارند.
* در ثبت موسسه غیر تجاری ، موسسین باید پس از به ثبت رساندن موسسه نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام نمایند.
* در ثبت موسسه غیر انتفاعی ، موسسین باید قبل از به ثبت رساندن موسسه مجوزهای لازم را از ارگانهای مربوطه اخذ نمایند و سپس اقدام به ثبت موسسه کنند .
* موسسه غیر تجاری می تواند در تملک دولت و یا بخش خصوصی قرار گیرد.

 

انحلال و تصفیه در ثبت موسسه غیر تجاری چگونه است


انحلال موسسه غیر تجاری می تواند اختیاری باشد و یا با تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا به موجب حكم دادگاه صورت پذیرد . چنانچه انحلال موسسه غیر تجاری اختیاری باشد،  تصفیه آن مطابق مقررات درج شده در اساسنامه توسط مدیر یا مدیران آن انجام می گیرد ودر صورتی كه متصدی امر تصفیه و چگونگی انجام آن معین نشده باشد مجمع عمومی فوق العاده هنگام انحلال یك نفر را به عنوان مدیر تصفیه انتخاب میکند و برای ایشان حدود و اختیاراتی مشخص میکند. اگر چنانچه انحلال موسسه غیر تجاری به موجب حكم دادگاه باشد امر تصفیه به عهده متصدی تصفیه مقرر در اساسنامه خواهد بود و چنانچه متصدی مشخص نشده باشد دادگاه ضمن حكم انحلال یك نفر را به منظور تصفیه معین می کند و مطابق قانون تجارت امر تصفیه صورت خواهد گرفت.

 

قوانین مربوط به ثبت موسسه غیر تجاری در اساسنامه

در  اساسنامه موسسه غیر تجاری تعدادی ماده قانونی آمده است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
* نام و نوع موسسه
* موضوع موسسه
* مرکز اصلی موسسه
* سرمایه موسسه
* مدت موسسه
* تابعیت موسسه
* شرکا حق انتقال سهم خود را به شخص دیگری ندارند مگر با رضایت کامل دیگر شرکای مجموعه که حداقل دارای سه چهارم سهم باشند.

 

مطالب مرتبط : ثبت موسسه خیریه

(( مشاورین و وکلای خانه ثبت آماده پاسخگویی به سئوالات شما هستند تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه، بهترین خدمات تخصصی ثبتی را در زمینه ثبت موسسه غیر تجاری و ثبت شرکت به شما ارائه دهند ))
 

Print
5883

x