دات نت نیوک
X

کاهش سرمایه شرکت

 

کاهش سرمایه در حقیقت به معنای پایین آوردن سرمایه اسمی شرکت است. این امر زمانی ضرورت پیدا می‌کند که شرکت در شرایط مطلوبی قرار ندارد و سهامداران تصمیم می‌گیرند که سرمایه شرکت را به مقدار متناسبی پایین بیاورند

 

راهنمای کاهش سرمایه شرکت

هر شخص حقوقی قبل از ثبت شرکت باید مقدار سرمایه‌ای را که برای تشکیل شرکت ضرورت دارد، فراهم کند. ممکن است در طول فعالیت شرکت به دلایلی مجبور به کاهش سرمایه شرکت شود.
اما توجه داشته باشید که کاهش سرمایه شرکت همیشه اجباری نیست و ممکن است سهام‌داران و شرکای شرکت بنا بر مقتضیات پیش‌آمده تصمیم به کاهش سرمایه شرکت بگیرند.
اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیأت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رأی واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رأی به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه کاهش سرمایه شرکت را در دستور جلسه قرار داده و به مبلغ سرمایه خود کاهش دهد.
چنانچه شرکت از وضعیت مطلوبی برخوردار نباشد و نتوانسته در تحقق هدف خود موفق باشد یا سرمایه کنونی شرکت به اشتباه برآورد شده باشد، بخشی از سرمایه تقلیل داده شده و به سرمایه گذاران باز گردانده می شود.

 

ویژگی های کاهش سرمایه شرکت

* کاهش سرمایه زمانی مفید است که شرکت در شرایط مطلوبی قرار ندارد و یا در شرکتی که سود ده است و شرکت به سبب زیان های وارده قسمتی از سرمایه خود را از دست داده و تا ضرر وارد شده جبران نشود تقسیم سود امکان پذیر نیست که با این کاهش سرمایه سهامداران می توانند در صورت سود دهی شرکت سود را میان خود تقسیم کنند.

* در کاهش سرمایه بازرسان شرکت پیشنهاد هیات مدیره را مورد رسیدگی قرار داده و نظر خود را طی گزارشی به مجمع عمومی فوق العاده تسلیم خواهند نمود. 

* در کاهش سرمایه اجباری نخست ، زیانهای وارده بر شرکت الزاما باعث تغییر منفی سرمایه اسمی شرکت می گردد. در صورتی که در کاهش اختیاری، بالا بودن سرمایه وبی نیازی شرکت به بخشی از آن سهامداران را تشویق به خارج کردن آن بخش از سرمایه و تقسیم میان خود می نماید .

ما به شما پیشنهاد میکنیم  کلیه امور ثبتی خود در زمینه کاهش سرمایه شرکت و کاهش سرمایه موسسه غیر تجاری خود را را با خیالی آسوده به مشاوران و وکلای خانه ثبت بسپارید تا در کمترین زمان و با پایینترین قیمت، بهترین نتیجه را بگیرید.

 

کاهش سرمایه شرکت

 

انواع کاهش سرمایه شرکت

کاهش سرمایه شرکت به دو نوع اجباری و اختیاری تقسیم بندی میشود

کاهش سرمایه اجباری

اگر تقلیل سرمایه در اثر برداشت نباشد بلکه زیان های وارده به قدری باشد که نصف سرمایه شرکت از میان برود، در این صورت قانون، هیئت مدیره شرکت را موظف نموده که مجمع عمومی را دعوت نمایند تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رأی واقع شود. البته مجمع عمومی تصمیم به انتشار سهام جدید و یا کاهش سرمایه شرکت و یا انحلال شرکت خواهد گرفت. این تصمیم را در هر حال مدیران شرکت مطابق مقررات قانون به اطلاع مرجع ثبت شرکت ها خواهند رسانید. هرگاه مجمع عمومی فوق العاده رأی به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه با رعایت مقرراتی که برای ثبت شرکت لازم است سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهند مشروط بر این که از میزان حداقلی که برای شرکت های سهامی تعیین شده کمتر نباشد.

 

روش‌های کاهش سرمایه اجباری

در کاهش سرمایه اجباری دو روش وجود دارد. این دو روش عبارت‌اند از:

کاهش مبلغ اسمی سهام: در این حالت برای مثال اگر ارزش هر سهام یک‌میلیون ریال باشد، می‌توان آن را به صد هزار ریال یا کمتر کاهش داد.

کاهش تعداد سهام: در این روش اگر شرکت 100 سهم 10.000 ریالی داشته باشد می‌تواند آن را به 10 سهم 10.000 ریالی تبدیل کند.

 

راهنمای کاهش سرمایه اجباری

بعد از تقلیل سرمایه شرکت به کمتر از نصف هیئت‌مدیره مجمع عمومی فوق‌العاده را دعوت می‌کند. پس از دعوت مجمع جلسه تشکیل می‌شود. مجمع ابتدا باید در خصوص بقا یا انحلال شرکت تصمیم‌گیری کند. در صورت تصمیم بر بقا شرکت، مجمع باید دستور کاهش سرمایه تا مقدار موجود با حفظ حداقل قانونی سرمایه را بدهد. بعد از اتمام و تصویب مجمع شرکت موظف است این موضوع را به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام کند و برای اطلاع عموم در روزنامه آن را آگهی کند.

 

کاهش سرمایه اختیاری

در زمان کاهش سرمایه اختیاری شرکت ، هیئت مدیره شرکت موظف است پیش از اقدام به کاهش سرمایه، تصمیم مجمع را در خصوص کاهش سرمایه شرکت حداکثر طی مدت یک ماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به تصمیمات شرکت در آن درج می شود، آگهی کند. طبق ماده ۱۹۳طلبکاران یا دارندگان اوراق قرضه که منشأ بستانکاری آنها قبل از تاریخ انتشار آخرین آگهی موضوع ماده ۱۹۲ باشد، ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ انتشار آخرین آگهی، می توانند اعتراض خود را در مورد کاهش سرمایه شرکت، به دادگاه ارائه نمایند.

 

راهنمای کاهش سرمایه اختیاری

در قانون تجارت تنها راه کاهش سرمایه اختیاری را از طریق کاهش بهای اسمی سهام نام برده است.

 

مراحل کاهش سرمایه اختیاری

برای عملی شدن کاهش سرمایه شرکت باید مراحل زیر طی شود:
۱- درخواست هیئت‌مدیره
۲- تشکیل جلسه
۳- قرائت گزارش بازرسان شرکت
۴- تصویب مجمع
۵- ثبت تغییرات شرکت در خصوص کاهش سرمایه اختیاری
۶- انتشار آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار در خصوص کاهش سرمایه اختیاری

 

در کاهش سرمایه اختیاری باید نکات زیر رعایت شود

توجیه کاهش سرمایه
گزارشی از عملکرد شرکت
پس از تهیه این گزارش این اطلاعات در اختیار بازرسان شرکت قرار می‌گیرد که در مورد صحت و درستی آن‌ها به بررسی بپردازند

 

شرایط کاهش سرمایه اختیاری شرکت

در صورت توافق بر کاهش سرمایه شرکت باید موارد زیر را رعایت کرد:
تساوی حقوق سهامداران
حفظ حداقل سرمایه قانونی ذکرشده در قانون
حفظ حقوق طلبکاران شرکت

 

تفاوت کاهش سرمایه اجباری و کاهش سرمایه اختیاری

همانطور که عنوان شد کاهش سرمایه از دو طریق اجباری و اختیاری صورت می‌گیرد؛ در این میان کاهش سرمایه اجباری ، هم از طریق کاهش مبلغ اسمی و هم از طریق کاهش تعداد سهام موجود امکان‌پذیر است. اما کاهش سرمایه اختیاری ، فقط از طریق کاهش مبلغ اسمی سهام ممکن است.

کاهش اختیاری سرمایه سبب می‌شود که میزان مسئولیت صاحبان سهام در شرکت کم شود. علت اصلی چنین تصمیمی نیز این است که هیات‌مدیره با توجه به عدم دستیابی به پیش‌بینی‌های انجام داده و تحقق نیافتن اهداف مدنظر، اقدام به کاهش سرمایه می‌کند. این کاهش سرمایه به تمایل شرکت بستگی داشته و هیچ اجبار قانونی برای انجام آن وجود ندارد.

کاهش اجباری سرمایه در قانون تجارت پیش‌بینی شده و مفاد قانونی برای آن در نظر گرفته شده است. این نوع کاهش سرمایه نیز به دو حالت انجام می‌شود. یا بر اساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت بوده یا عدم توانایی سهامداران در پرداخت سرمایه تعهد شده است.

 

مطالب مرتبط : افزایش سرمایه

(( مشاورین و وکلای خانه ثبت آماده پاسخگویی به سئوالات شما هستند تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه، بهترین خدمات تخصصی ثبتی را در زمینه  کاهش سرمایه شرکت به شما ارائه دهند ))

مطلب قبلی افزایش سرمایه شرکت
مطلب بعدی تغییر نام شرکت
Print
6507

x