دات نت نیوک
X

افزایش سرمایه شرکت


هرگاه شرکت برای توسعه فعالیت‌های خود به منابع مالی جدید نیاز داشته باشد، با پیشنهاد هیئت مدیره یا سهامداران شرکت اقدام به افزایش سرمایه شرکت میکند

 

افزایش سرمایه شرکت چیست؟

سرمایه شرکت عبارت است از دارایی های یک شرکت که با کم کردن تمام بدهی های آن، می توان به سرمایه شرکت خود پی برد. هم چنین می توان سرمایه شرکت را به عنوان بخشی از حقوق افراد در سهام شرکت تعریف کرد. اولین گزینه ای که در مورد ثبت شرکت وجود دارد این است که تمام شرکت های سهامی خاص و عام بایستی و ... در وهله ی اول، سرمایه اولیه خود را ابراز کنند.
بسیاری از شرکت ها در طول فعالیت خود به میزان و مقدار سرمایه خود اضافه می کنند تا بتوانند فعالیت های خود را گسترش داده و به سود های بیشتری دست پیدا کنند. در نظر داشته باشید که سرمایه هر شرکت نکته قوت آن شرکت بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و همین امر نیز سبب شده است تا شرکت های بازرگانی بسیار زیادی در این حوزه خدمات فوق العاده ای را ارائه دهند.

 

راهنمای افزایش سرمایه شرکتها

افزایش سرمایه شرکتها یکی از روش های تامین مالی شرکتهاست.شرکتها برای اینکه بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند و قدرت رقابت خود را حفظ کنند و یا افزایش دهند اقدام به افزایش سرمایه شرکت می کنند.در برخی از مواقع نیز این کار به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت صورت می گیرد. این تامین منابع مالی جدید می تواند به شکل های مختلفی صورت پذیرد. هنگامی که یک شرکت در بورس اوراق بهادار بخواهد سرمایه خود را افزایش دهد باید تعدادی سهام جدید منتشر کند و به سهامداران بفروشد تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تأمین کند. تفاوت اصلی بین انواع روش های افزایش سرمایه،در محل تامین این منابع جدید است. یکی از مهم ترین نکاتی که گفتن آن خالی از لطف نمی باشد این است که ارزش یک شرکت با سرمایه آن شرکت یکی نیست بلکه ارزش شرکت شامل سود، تجهیزات، نیروی انسانی، خطوط تولید، ارزش برند و غیره می شود، در حالی که سرمایه مقدار پولی است که برای استارت اولیه هر شرکتی مورد نیاز بوده و معمولا سهامداران در تهیه و مهیا کردن آن نقش اساسی را دارند.

در ادامه درباره انواع روش های افزایش سرمایه شرکت توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

ما به شما پیشنهاد میکنیم کلیه امور ثبتی خود  اعم از افزایش سرمایه شرکت و کاهش سرمایه شرکت خود  را با خیالی آسوده به مشاوران و وکلای خانه ثبت بسپارید تا در کمترین زمان و با پایینترین قیمت، بهترین نتیجه را بگیرید.

 

افزایش سرمایه شرکت

 

روشهای افزایش سرمایه شرکت

الف) از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه در قالب سهام جایزه 
ب) افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص از محل مطالبات یا ز محل آورده نقدی در قالب حق تقدم
ج) از محل صرف سهام


در روش اول شرکت، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه شرکت را به سهامداران می‌دهد و برای این کار نیازی به پرداخت وجه توسط سهامداران نمی‌باشد. در این حالت شرکت به دلیل اینکه سود انباشته قابل توجهی دارد، تصمیم می‌گیرد از محل سود انباشته افزایش سرمایه خود را انجام دهد.
در روش دوم شرکت، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه شرکت را به ازای مثلا دریافت 1000 ریال برای هر حق تقدم (به قیمت اسمی سهام ) به سهامداران می‌فروشد که در این حالت شرکت یا سود انباشته کافی ندارد و یا تصمیم استفاده از سود انباشته را برای افزایش سرمایه ندارد.
بنابراین هیئت‌مدیره شرکت با تصویب مجمع فوق‌العاده تصمیم می‌گیرد از محل آورده نقدی یا مطالبات سهامداران افزایش سرمایه خود را انجام دهد. بنابراین به منظور افزایش سرمایه شرکت ابتدا به سهامداران خود این حق را می‌دهد تا افزایش سرمایه دهند و این حق را به صورت برگه‌هایی با نام حق‌تقدم به سهامداران خود اعلام می‌کند.
در روش سوم با سلب حق تقدم سهامداران، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه شرکت به قیمت بازار مورد پذیره‌نویسی کلیه متقاضیان قرار می‌گیرد.

 

شرایط افزایش سرمایه شرکت

در تمام اساسنامه های شرکت های مختلف، بر میزان و مبلغ سرمایه به شکل دقیق اشاره می شود. یکی از مهمترین ملزومات در افزایش سرمایه شرکت، حق تقدم با سهامداران قدیمی است بدین منظور که اگر شرکتی به دنبال افزایش سرمایه باشد، اولویت اصلی برای خرید سهام، با سهامداران قدیمی می باشد.البته این حق قابلیت نقل و انتقال دارد و سهامداران جدید می توانند با خرید این حق از سهامداران قدیمی آن را به دست بیاورند.
از دیگر ملزومات مهم در افزایش سرمایه شرکت می توان به این نکته اشاره کرد که سرمایه قبلی شرکت ها بایستی تمام تادیه شود چرا که در غیر اینصورت افزایش سرمایه از هیچ طریقی امکان پذیر نخواهد بود. روند افزایش سرمایه شرکت بدین صورت است که تمام اعضای هئیت مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه را اعلام می کنند و مجمع نیز با انجام بررسی های مختلف؛ نظر خود را در مورد افزایش سرمایه شرکت اعلام کنند.
شما می توانید در مورد افزایش سرمایه شرکت تمام سوالات و راهنمایی های لازم را از کارشناسان خانه ثبت بپرسید و با آگاهی بیشتر اقدام به افزایش سرمایه شرکت خود کنید. همکاران ما نیز سعی بر آن دارند تا بتوانند تا با به روز کردن اطلاعات خود از قوانین تجارت بهترین و مناسب ترین راه ها را برای افزایش سرمایه شرکت به شرکت های علاقمند ارائه دهد.
 

نحوه افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

تمام سهامداران شرکت های سهامی خاص با مسئله افزایش سرمایه روبه رو هستند چرا که این موضوع می تواند مزایا و فواید بسیار زیادی را برای شرکت ها داشته باشند که در بسیاری از موارد افزایش سرمایه ضروری و اجباری می باشد.
برای مثال اگر شرکت شما بعد از گذشت زمان به شرکت مادر تبدیل شود بایستی مقدار سرمایه را افزایش داد که مقدار سرمایه برای این گونه شرکت ها در حدود یک صد میلیارد ریال می باشد که اگر سرمایه یک شرکت مادر کمتر از این مقدار باشد بی شک، بایستی در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدام به افزایش آن داشته باشند.
نوع، اندازه و فعالیت تمام شرکت ها می تواند بر مقدار و میزان سرمایه اولیه و افزایش سرمایه شرکت تاثیر مستقیمی داشته باشد که برای کسب اطلاعات در این موارد می توانید با وکلای خانه ثبت در تماس باشید.

 

ویژگی های افزایش سرمایه شرکت

* در افزایش سرمایه صاحبان سهام شرکت در خرید سهام جدید به نسبت سهامی که مالکند حق تقدم خواهند داشت ، به طوریکه ابتدا باید سهامداران شرکت سهام خود را افزایش داده و پس از آن از بیرون از سهامداران شرکت هر کسی میتواند با خرید سهام جدید ، به سهامداران شرکت بپیوندد که البته در صورتی که سهامداران شرکت تمایلی به افزایش سرمایه نداشته باشند بلافاصله افراد خارج از سهامداران را میتوان وارد شرکت کرد به واسطه خرید سهام جدید از شرکت.

* معمولا افزایش سرمایه به صورت نقدی میباشد ولی در صورتی که قسمتی از افزایش سرمایه به صورت غیر نقد باشد باید تمام قسمت غیر نقد تحویل گردیده و با رعایت ماده 82 این قانون به‌تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده رسیده باشد مجمع عمومی فوق‌العاده در این مورد با حضور صاحبان سهام شرکت و پذیره‌نویسان سهام جدید‌تشکیل شده و رعایت مقررات مواد 77 لغایت 81 این قانون در آن قسمت که به آورده غیر نقد مربوط می‌شود الزامی خواهد بود . 

* اساسنامه شرکت نمی تواند متضمن اختیار افزایش سرمایه برای هیئت مدیره باشد.

* سرمایه شرکت را می توان از طریق صدور سهام جدید و یا از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام  و یا افزایش مقدار سهم الشرکه موجود افزایش داد.

* هرگونه کاهش یا افزایش در سرمایه شرکت با رعایت مقررات لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب اسفند ماه 1347 صورت خواهد گرفت.

 

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص و مدارک آن

مدارک لازم برای افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای افزایش سرمایه شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    نسخه ای از گزارش بازرس قانونی
•    معرفی نامه نمایندگان
•    معرفی سهامداران
•    اساسنامه شرکت
•    آگهی ثبت تغییرات شرکت

 

افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود و مدارک آن
مدارک لازم برای افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

•    صورتجلسه مجمع
•    فهرست اسامی شریکان و مقدار سهم الشرکه آنها
•    شناسنامه و کارت ملی شرکا
•    برگ نمایندگی, وکیلان اشخاص حقوقی چنانچه شریکان شرکت اشخاص حقوقی باشند
•    چنانچه جلسه با بیشترین شریکان برگزار شود ارائه اصل اطلاعیه دعوت
•    چنانچه افزایش سرمایه به صورت غیرنقدی باشد، ارائه برآورد سرمایه غیر نقد
•    ارائه مجوز ازسوی مراجع ذیصلاح

 

مطالب مرتبط : کاهش سرمایه

(( مشاورین و وکلای خانه ثبت آماده پاسخگویی به سئوالات شما هستند تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه، بهترین خدمات تخصصی ثبتی در زمینه افزایش سرمایه شرکت را به شما ارائه دهند ))

 

Print
6285

x