دات نت نیوک
X

ثبت شرکت تضامنی

 

شرکت تضامنی شرکتی است که در ابتدا برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و در نهایت ثبت شرکت تضامنی صورت می پذیرد

 

شرکت تضامنی چیست ؟

شرکت تضامنی یکی از انواع هفتگانه شرکت های تجاری مذکور در قانون تجارت است . تضامنی در لغت به معنای کفیل و ضامن یکدیگر شدن بوده و در اصطلاح حقوقی به معنای نوعی تعهد و شراکت مالی را دارد  که هریک از اعضا حق دریافت تمامی طلب ها و مسئولیت پرداخت تمامی بدهی ها را داشته باشند .
قانون تجارت از ماده 116 تا ماده 140 به شرکت تضامنی اختصاص داده شده است این موارد در رابطه با تعریف شرکت ، نحوه نامگذاری ، میزان مسئولیت شرکا ، انحلال شرکت ، ورشکستگی شرکت ، فوت شرکا و غیره می باشد .

 

تعریف شرکت تضامنی

طبق ماده 116 قانون تجارت  : شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود : اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است . هر قراری بین شرکا خلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود . »
شرکت تضامنی شرکتی است که حداقل میزان شرکا دو نفر است و برای امور تجارتی تشکیل می شود . اگر دارایی شرکت برای دادن قروض و بدهی های شرکت کافی نباشد شرکا به اندازه تمام دیون و تعهدات شرکت مسئولیت پرداخت دارد . هر شرطی مغایر میان شرکا بسته شود فاقد ارزش و اعتبار قانونی است ، به همین دلیل شخصیت و اعتبار شرکا بسیار مهم می باشد . 

 

راهنمای ثبت شرکت تضامنی

یکی از پر سابقه ترین شرکت ها در دنیا شرکت تضامنی می باشد . ثبت شرکت تضامنی در سالهای دور در رم و اروپا رایج بوده است و هم اکنون نیز در نظام حقوقی اکثر کشور ها رایج می باشد.
در تعریف ثبت شرکت تضامنی در ماده 116 قانون تجارت چنین اشاره شده است:
شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوص برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود . در صورت عدم کفایت و بروز مشکل اگر اموال شرکت برای پرداخت دیون شرکت کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام کلیه دیون و تعهدات شرکت می باشد و در صورتی که بین شرکاء قرار دادی غیر از این بسته شود از نظر قانون ارزشی نخواهد داشت در صورت وجود بدهی در شرکت طلب کار می تواند طلب خود را از هر کدام از شرکاء مطالبه نماید و البته مطالبه طلب از یکی از شرکاء مانع پیگیری و درخواست طلب از دیگر شرکاء نمی باشد البته شریکی که در چنین موقعی طلب بستانکاران را پرداخته، می تواند به یکی از شرکاء خود مراجعه و سهم زیان آنها را به تناسب سرمایه ای که در شرکت داشته اند وصول نماید.

اهمیت ثبت شرکت تضامنی به قدری زیلد است که هرگاه شرکاء بر خلاف آن در شرکتنامه توافقی نمایند، اگر چه این توافقات باطل نمی شود و بین خود شرکا مؤثر و نافذ است ول در مقابل بستانکاران به هیچ وجه ارزشی نخواهد داشت.

مثال : هر گاه در یک شرکت تضامنی قرار شود که یکی از شرکاء از منفعت و ضرر و زیان شرکت به اندازه نصف سهمی که به سهم الشرکه او تعلق می گیرد استفاده نماید ، این توافق در بین شرکاء مؤثر است ولی در مقابل طلبکاران تأثیری نداشته و بستانکاران می توانند آن را کان لم یکن دانسته و به هر یک از شرکاء که مایل باشند مراجعه نمایند .

با توجه به شرایط موجود، و به دلیل اینکه این نوع شرکت از نظر مشتریان دارای اعتبار زیادی می باشد، میبایست قبل از ثبت شرکت تضامنی در انتخاب شرکاء دقت فراوان کرد .

ما به شما پیشنهاد میکنیم ثبت شرکت خود را با خیالی آسوده به مشاوران و وکلای خانه ثبت بسپارید تا در کمترین زمان و با پایینترین قیمت، بهترین نتیجه را بگیرید.

 

ثبت شرکت تضامنی

 

شرایط ثبت شرکت تضامنی

* حداقل شرکا : 2 نفر

* بازرس : الزامی نیست

* حداقل سرمایه : یک میلیون ریال

* برگزیدن نامی مشخص و مخصوص در تمامی شرکت های تجاری حائز اهمیت است اما در ثبت شرکت تضامنی به لحاظ مسئولیت شرکا در مقابل اشخاص دیگر اهمیت بخصوصی دارد.

* اسم شرکت حتماَ باید متضمن اسم یکی از شرکا باشد ( مثلا : شرکت تضامنی x و شرکا )

* از آن جا که اسم شرکت تضامنی مستلزم معرفی نام شریک یا شرکاء است بنابراین چنانچه شریک مندرج در اسم شرکت فوت نماید یا از جمع شرکاء خارج شود باید نام یکی دیگر از شرکاء در اسم شرکت قید شود و چنانچه شرکت در خصوص جایگزینی نام یکی از شرکاء به توافق نرسند شرکت منحل می شود.
بنابراین عمر شرکت می تواند با فوت یکی ازشرکاء پایان یابد.
( لازم به ذکر است که گذاشتن نام شخص بر روی شرکت فقط در ثبت شرکت های تضامنی و نسبی امکان پذیر است )

* کلیه شرکاء یک شرکت تضامنی در مقابل بدهی های شرکت دارای مسئولیت نامحدود می باشند. چنانچه شرکت منحل شود و دارائیهای آن برای پرداخت بدهی ها کافی نباشد هر یک از طلبکاران می توانند مطالبات خود را از اموال شخصی هر کدام از شرکاء تامین نمایند.

به عبارت دیگر اموال هر یک از شرکاء ضامن پرداخت کلیه دیون شرکت می باشد.

* به موجب ماده 123 در ثبت شرکت تضامنی هیچیک از شرکاء نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند مگر به رضایت تمام شرکاء.

 

شرایط انتخاب نام در ثبت شرکت تضامنی

نحوه نامگذاری شرکت تضامنی در ماده 117 قانون تجارت اینگونه بیان شده است : در نام شرکت تضامنی باید عبارت ( شرکت تضامنی ) و لااقل اسم یکی از شرکاء ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل ( و شرکاء ) یا ( برادران ) قید شود .
انتخاب نام شرکت تضامنی حتما باید به صورت بیان شده در ماده فوق باشد . همانطور که بالا به ان اشاره کردیم اعتبار وشخصیت افراد بسیار مهم است و ذکر نام شرکا در اسم شرکت که ضامن تعهدات شرکت می باشد ، به این علت حایز اهمیت است . به عنوان مثال : شرکت تضامنی میزایی و برادران یا شرکت تضامنی حسین پور و شرکاء

 

سرمایه و سود و زیان در ثبت شرکت تضامنی

اصل کلی در تقسیم سود و زیان بین شرکاء ، اینگونه است که نسبت به سهم الشرکه ای که در شرکت دارند از منافع آن منتفع شده و از ضرر و زیان هم پس از انحلال به همان اندازه تحمل نمایند. نسبت به منافع ، بر اساس قسمت اول ماده 119 که در آن مقرر می دارد « در ثبت شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود » و در قسمتی از ماده 124 هم تصریح شده «در روابط بین شرکاء مسئولیت هر یک از آنها در تأدیه قروض شرکت به نسبت سرمایه خواهد بود » البته عدالت هم اینچنین است که هر کس به نسبت سهم خود از سود و زیان بهره مند شود و این موضوع در شرکتنامه ها هم تصریح می شود. در صورتی که به وضوح تصریح نشود حکم همان است که قبلاً بیان شد.

ولی گاها اتفاق می افتد که به علتی ، سهم یکی از شرکاء در نفع و یا ضرر کمتر یا بیشتر است مثلاً شرکت احتیاج دارد فردی که دارای اعتبار زیادی است وارد شرکت شود ، سهم و منافع او را صدی ده بیش از آنچه که به نسبت سهم الشرکه به او می رسد قرار می دهد از آن جهت است که در آخر ماده 119 اضافه شده « مگر آن که شرکتنامه غیر از این ترتیب را مقرر داشته باشد» و هم چنین در ضرر و زیان ، شرکاء با شریکی قرار می گذارند که در صورت ضرر نصف آنچه که به سهم شریک مزبور تعلق می گیرد تحمل و بقیه را بین شرکاء تقسیم نمایند. نکته بسیار مهم اینجاست که تعلق زیان فقط در روابط بین شرکاء موثر است و در مسئولیت تضامنی شرکا نسبت به اشخاص ثالث و طلبکاران اثری ندارد.
حکم خاصی در مورد منفعت شرکا در ثبت شرکت تضامنی جاری است و آن این است که طبق ماده 132 « اگر در نتیجه ضررهای وارده سهم الشرکه کم شود مادام که این کمبود جبران نشده تأدیه هر نوع منفعت به شرکاء ممنوع است.»
مثال : اگر شرکتی در سال اول 10 میلیون تومان ضرر کرده و در سال بعد 15 میلیون ریال سود داشته باشد ، این سود فقط به میزان 5 میلیون به شرکاء باید پرداخت شود. در هر صورت تا ضرر سال های قبلی جبران نشود، منفعت سال های بعد پرداخت نخواهد شد. اگر غیر از این می بود سرمایه شرکت برای همیشه مقداری کمتر از میزان اصلی را نشان می داد و به همین منظور است که در ثبت شرکت تضامنی ، منظور داشتن نفع ثابت برای شرکاء اشکال دارد.

قانون پرداخت ضررهای سالهای قبل را از منافع سال های بعد به عنوان « تکمیل سرمایه» دانسته و ضمناً مقرر داشته که « به غیر از مورد فوق، شرکت نمی تواند هیچ کدام از شرکاء را به تکمیل سرمایه که به علت ضررهای وارده کم شده است ملزم کند و او را مجبور نماید بیش از آنچه که در شرکتنامه مقرر شده است به شرکت سرمایه دهد».
کاهش سرمایه و افزایش سرمایه در شرکت تضامنی ممکن است ولی این امر میسر نمی شود مگر به اتفاق آراء شرکاء.

 

مطالب مرتبط : کاهش سرمایه و افزایش سرمایه

مشاورین و وکلای خانه ثبت آماده پاسخگویی به سئوالات شما هستند تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه، بهترین خدمات تخصصی در زمینه ثبت شرکت تضامنی و ثبت شرکت را به شما ارائه دهند.
 

مطلب قبلی ثبت شرکت تعاونی
مطلب بعدی ثبت موسسه غیر تجاری
Print
5251

x