دات نت نیوک
X

دارندگان حق امضا

حق امضا چیست؟

 

حق امضا چیست ؟

حق امضا، به این معناست که چه کسانی در شرکت، چک ها و سفته ها و قراردادها و اوراق بهادار و اوراق تعهد آور برای شرکت و حتی اوراق عادی و اداری را امضا می کنند و مسئولیت این امور را بر عهده دارند .

 

راهنمای دارندگان حق امضا در شرکت

اشخاص برای ثبت شرکت میبایست برای انجام امور شرکت اقدام به انتخاب اعضای هیئت ‌مدیره کنند، اما اداره شرکت و انجام امور جاری آن از جمله عقد قرارداد با انتخاب هیئت‌مدیره به‌تنهایی کافی نیست، بلکه باید بعد از انتخاب هیئت‌مدیره نسبت به انتخاب دارندگان حق امضا درشرکت اقدام لازم را انجام دهند.
دارندگان حق امضا مجاز در واقع کسانی هستند که بعد از تعیین هیئت ‌مدیره می‌توانند اوراق تعهدآور شرکت از جمله قراردادهای شرکت را امضا کنند. ما در این مطلب در خصوص دارندگان حق امضا مجاز شرکت اطلاعاتی را بیان می‌کنیم که برایتان کاملا کاربردی باشد و به کارتان بیاید


دارندگان حق امضا در شرکت

یکی از اقدامات ضروری برای هر یک از شرکت‌ها تعیین دارندگان امضا مجاز است. این افراد کسانی هستند که می‌توانند کلیه اوراق تعهدآور شرکت را امضا کنند. از جمله این اوراق می‌توان به قراردادها، سفته‌ها، چک‌ها و اوراق بهادار اشاره کرد. علاوه بر اوراق تعهدآور، امضای اوراق عادی و اداری نیز بر عهده دارندگان امضای مجاز است.
برای انتخاب دارنده یا دارندگان امضای مجاز شرکت تمام اعضای هیئت‌مدیره باید موافقت خود را اعلام کنند. بعد از انتخاب و تصویب دارندگان امضای مجاز شرکت این موضوع باید در اساسنامه شرکت قید گردد.


حق امضا مجاز در شرکت دارای دو بخش است

حق امضا چک سفته برات قراردادها و عقود اسلامی
حق امضا اوراق عادی و اداری

اختیارات هر دو مورد بالا را میتوان به صورت جداگانه یا متفقا و منفردا بر عهده شخص یا اشخاص در شرکت گذاشت.

ما به شما پیشنهاد میکنیم کلیه امور ثبتی اعم از ثبت شرکت خود را با خیالی آسوده به مشاوران و وکلای خانه ثبت بسپارید تا در کمترین زمان و با پایینترین قیمت، بهترین نتیجه را بگیرید.

 

دارندگان حق امضا در شرکت

 

متن شرح دارندگان حق امضا

متن شرح دارندگان حق امضا در شرکت ها قابل تغییر است و میتواند به هر یک از اعضا هیئت مدیره متفقا یا منفردا محول شود .

 

ویژگی های حق امضا و دارندگان حق امضا

* اعضای هیئت مدیره می توانند در دو بخش بالا حق امضا را به یک نفر بدهند و یا در هر بخش یک نفر این حق را داشته باشد و حتی این امکان وجود دارد که در یک بخش و یا دو بخش حق امضا برای دو نفر باشد که متفقا” امضا کنند.
* افراد مجاز به حق امضاء در شرکت ،افرادی هستند که در جلسه ی هیئت مدیره برای این سمت تعیین شده اند و حق امضاء کردن چک ها و سفته ها و قراردادها و اوراق بهادار و اوراق عادی و اداری را دارند.
* دارندگان حق امضا مجاز می تواند از بین اعضای هیات مدیره یا خارج از اعضا هیئت مدیره ( مثلا : مدیرعامل )و یا از سهامداران باشد.
* در هر زمانی اعضای هیئت مدیره می توانند دارندگان حق امضا مجاز شرکت را تغییر داده و به فرد دیگری از اعضا یا شرکا بسپارند.
* کلیه ی اعضاء هیئت مدیره باید موافقت خود را برای حق امضا مجاز شرکت اعلام دارند.

 

مسئولیت‌های دارنده امضا مجاز

دارندگان حق امضا مجاز در شرکت دارای مسئولیت مضاعف و خاص هستند به طوریکه عمده مسئولیت‌های دارندگان حق امضا مجاز در شرکت به شرح زیر است:
۱- مسئولیت مدنی و کیفری در مقابل شرکای شرکت نسبت به اوراق تعهدآوری که امضا کرده اند.
۲- پاسخگویی در مراجع حقوقی و کیفری در مقابل دعواهایی که به نفع یا ضرر شرکت در نتیجه اسناد تعهدآور اقامه دعوی شده است.
۳- مسئولیت تضامنی با شرکت در قبال چک‌های صادرشده با امضای آنها.
۴- مسئولیت کیفری با شرکت در مقابل اتهامات و تعقیبات شرکت طبق ماده ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی.
۵- مسئولیت تضامنی برابر قانون مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش‌افزوده برای پرداخت مالیات‌های معوقه شرکت.
 

تغییر در دارندگان امضای مجاز شرکت

بعد از شروع فعالیت شرکت، شرکای شرکت ممکن است تصمیم به تغییر دارندگان حق امضا در شرکت را بگیرند. این امر از لحاظ قانونی با مشکلی روبه ‌رو نیست اما این کار منوط به موافقت تمام اعضا هیئت‌ مدیره است. البته گاهی در اساسنامه شرکت قید می‌شود که تغییر دارندگان حق امضا نیاز به تائیدیه مجمع دارد که در این صورت باید موضوع در مجمع مطرح  شود و مورد بررسی قرار گیرد.
توجه داشته باشید که هرگونه تغییر در شرکت باید به ثبت برسد و چنانچه صورتجلسه تنظیم گردد و شرکا نیز آن را امضا کنند ولی به ثبت نرسد از درجه اعتبار ساقط است. 
 

مدارک مورد نیاز جهت تغییر دارندگان حق امضا در شرکت

کپی مدارک شناسایی همه ی اعضاء

کپی روزنامه رسمی

کپی آگهی تاسیس

کپی آگهی آخرین تغییرات(در صورت وجود تغییرات)


دارنده حق امضا درشرکت کیست ؟

در شرکت ها فارغ از نوع اونها اعم از شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت سهامی خاص و سهامی عام، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی و یا هر نوع شرکت دیگری که باشند، حق امضا متعلق به مدیر عامل شرکت و یکی یا برخی یا همه اعضا هیات مدیره و یا در برخی موارد حق امضا با سهامداران یا شرکا است.

 

آیا می توانیم حق امضا در شرکت را به مدیرعامل ندهیم ؟

از اونجایی که مدیرعامل هر شرکتی نماینده و وکیل اون شرکت محسوب میشه و برای اجرای وظایف مدیریتش نیاز به یک سری اختیارات داره در نتیجه برای اجرای مطلوب این وظایف و اختیارات باید برای مدیرعامل حق امضا رو در نظر بگیریم و تفاوتی نداره که مدیرعامل از اعضا هیات مدیره یا از شرکا باشد یا نباشد. با این حال برخی موادر هم میشود که میتوان حق امضا را به مدیرعامل نداد و شخص دیگری دارنده حق امضا مجاز در شرکت باشد.
 

 

مطالب مرتبط : انتخاب اعضا هیئت مدیره

(( مشاورین و وکلای خانه ثبت آماده پاسخگویی به سئوالات شما هستند تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه، بهترین خدمات تخصصی ثبتی در زمینه تعیین دارندگان حق امضا در شرکت را به شما ارائه دهند ))
 

مطلب قبلی انتخاب اعضا هیئت مدیره
مطلب بعدی وظایف بازرسان شرکت
Print
23945 رتبه بندی این مطلب:
4.1

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x