دات نت نیوک
X

نقل و انتقال سهام در شرکت

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام قابل اعمال محدودیت نیست، اما درنقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص می توان انتقال را منوط به موافقت مدیران یا اساسنامه یا مجامع عمومی نمود

 

راهنمای نقل و انتقال سهام

به موجب ماده 41لایحه قانون تجارت ، نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی عام قابل اعمال محدودیت نیست و سهامداران آزادانه می توانند سهام خود را منتقل کنند اما در شرکت سهامی خاص با توجه به مفهوم مخالف ماده 41 لایحه قانون تجارت ، می توان نقل و انتقال سهام را منوط به موافقت مدیران یا اساسنامه یا مجامع عمومی نمود.
توجه شود که سهام وثیقه مدیران در ماده 114 لایحه ، قابل نقل و انتقال نمی باشد که البته اعمال محدودیت نقل و انتقال در ماده 41 لایحه ، به معنای سلب حق انتقال نمی باشد، بلکه فقط می توان انتقال را منوط به موافقت مراجع حاضر در شرکت نمود.

 

مراحل نقل و انتقال سهام

جهت نقل و انتقال سهام مراحلی وجود دارد که اگر رعایت نشود این نقل و انتقال فاقد وجاهت قانونی خواهد بود. در ادامه با مراحل نقل و انتقال سهام در شرایط مختلف آشنا خواهید شد.
به طور کلی برای نقل و انتقال سهام باید کلیه سهام شرکت مالیات تعلق گرفته را پرداخت کرده باشد و مشکلی از نظر مالیات عقب افتاده نداشته باشد.
 

ما به شما پیشنهاد میکنیم کلیه امور ثبتی اعم از نقل و انتقال سهام خود را با خیالی آسوده به مشاوران و وکلای خانه ثبت بسپارید تا در کمترین زمان و با پایینترین قیمت، بهترین نتیجه را بگیرید.

 

نقل و انتقال سهام در شرکت

 

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص از مواردی است که ممکن است در طول حیات یک شرکت سهامی خاص بارها و بارها اتفاق بیفتد و به دلیل حساسیت های خاصی که دارد، دارای اهمیت بسزایی است.

طبق رویه معمول و جاری، بسیاری از شرکت های سهامی (علی الخصوص شرکت های سهامی خاص) فاقد دفتر ثبت سهام و همچنین فاقد برگ سهم هستند که این موضوع مالکیت اشخاص را در چنین شرکت هایی با مخاطرات بسیاری مواجه می سازد.

 


میزان مالیات نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی خاص

مالیات نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص

مالیات نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص به شرح زیر است:
در شرکت سهامی هر مقداری که سهام منتقل میشود باید مبلغ 4 درصد آن به عنوان مالیات پرداخت شود.

 

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

۱- کپی روزنامه رسمی ثبت تاسیس شرکت
۲- کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه سهامداران فعلی و جدید
۳- اصل گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام
۴- کپی روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت
5- مستندات مربوط به رعایت تشریفات دعوت از مجمع 

 

تعریف سهام

 سهام قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است و ورقه سهم، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.
در واقع کل سرمایه شرکت به قطعات سهام تقسیم می شود و جمع مبلغ اسمی سهام در شرکت سهامی، معرف سرمایه شرکت فوق است.
مبلغ اسمی سهام و همچنین قطعات سهام، در صورت تجزیه باید متساوی باشد.
کلمه سهام مخصوص شرکت های سهامی اعم از سهامی خاص و سهامی عام است و در سایر شرکت ها مانند شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی و غیره، بجای آن از عبارت “سهم الشرکه” استفاده می شود.
از همین رو است که در شرکت سهامی خاص به شرکاء شرکت، “سهامدار” گفته می شود و در شرکت هایی مانند شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی، تضامنی و غیره، به شرکاء شرکت، “صاحبان سهم الشرکه” گفته می شود.

 

انواع سهام شرکت

با توجه به ماده 24 ل. ا. ق. ت سهام شرکت به 4 دسته تقسیم میشوند:

سهام بانام
سهام بی نام
سهام ممتاز
سهام انتفاعی

ولی انواع دیگری از سهام وجود دارد که زیر مجموعه این دو نوع کلی قرار می گیرند و برای آشنایی هرچه بیشتر شما عزیزان، آن ها را برایتان شرح می دهیم.

 

سهام بی نام 

طبق ماده ۳۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام بی نام سهمی است که به صورت سند در وجه حامل تنظیم می شود و هر شخصی که آن را در اختیار داشته باشد، مالک این نوع سهم شناخته می شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. همچنین نقل و انتقال سهام بی نام به صرف قبض و اقباض صورت می گیرد و نیاز به رعایت تشریفات خاصی ندارد.
 

سهام بانام

 برگرفته از ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام با نام همانطور که از اسم آن پیداست، سهامی است که مالک آن مشخص و معین است و چنین سهامی جزء دارایی های شخصی است که سهام فوق، در دفتر سهام شرکت به نام وی به ثبت رسیده باشد.

 
سهام ممتاز

مطابق با تبصره ۲ ماده ۲۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام ممتاز سهامی است که با رعایت مقررات قانون تجارت، دارای مزایای خاص و ویژه ای باشد. مانند آنکه به دارنده چنین سهامی سود بیشتری تعلق بگیرد، برای دارنده چنین سهامی حق رای بیشتری در مجامع عمومی قائل شوند، اعضاء هیات مدیره و یا مدیر عامل شرکت صرفا از بین دارندگان سهام ممتاز انتخاب شوند، دارندگان سهام ممتاز دارای حق تقدم خرید سهام جدید شرکت باشند، دارندگان سهام ممتاز در صورت انحلال شرکت دارای حقوق و مزایای بیشتری نسبت به سایرین باشند، دارندگان چنین سهامی امکان استفاده ویژه از اموال، دارایی ها و املاک شرکت داشته باشند و امتیازاتی از این دست.

 

سهام وثیقه

 سهام وثیقه که به نام سهام وثیقه مدیران نیز شناخته می شود، صرفا در مورد اعضاء هیات مدیره شرکت های سهامی وجود دارد و از این نوع سهام در مواد ۱۱۴ و ۱۱۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت نام برده شده است.
 

سهام مدیریتی

مطابق با بند ۶ از ماده ۱ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، سهام مدیریتی مقدار سهامی از یک شرکت است که دارنده آن، طبق اساسنامه شرکت اختیار تعیین حداقل یک عضو را در هیات مدیره شرکت دارد.
 

سهام کنترلی

مطابق با بند ۷ از ماده قانونی مذکور در بند قبلی، سهام کنترلی حداقل سهامی است که دارنده آن نیاز دارد تا بوسیله آن بتواند اکثریت اعضاء هیات مدیره شرکت را انتخاب نماید تا از این طریق هدایت و کنترل شرکت را به اشخاصی که خودش می خواهد بسپارد.
 

 

انتقال سهام شرکت سهامی خاص

* سهام قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد.
* ورقه سهام ، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.
* دارنده سهام نسبت به سهام مالک دارایی شرکت نمی باشد بلکه نسبت به سهم خود از شرکت دارای حق می باشد که به موجب آن از منافع شرکت استفاده کرده و در مجمع عمومی رای می دهد و در صورت انحلال از دارایی شرکت سهم خواهد برد.
* لایحه اصلاحی در ماده 29 ق. ت حداکثر قیمت اسمی سهام را در شرکت سهامی عام ده هزار ریال تعیین کرده اما برای شرکت سهامی خاص حداقل و حداکثری مشخص نشده است.
* از آن جا که در شرکت های سهامی،سرمایه شرکت وثیقه ی طلب طلبکاران است و شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد، لذا نقل و انتقال سهام در آن آزادانه است به دین معنا که شریک می تواند در مواقع لزوم، با انتقال سهم خود از شرکت خارج شود.
* نقل و انتقال سهام مستلزم تنظیم سند رسمی نیست اما در مقررات قانونی تشریفاتی برای انتقال سهام با نام قرار داده شده است و چنانچه این تشریفات در هنگام انتقال سهام رعایت نگردد، چنین انتقالی از نظر شرکت و اشخاص ثالث معتبر نیست.
* برای نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص تمامی افراد واگذارکننده سهام و گیرندگان سهام می بایست مالیات خود را به ادارات مربوطه پرداخت نمایند.
* سهم بی نام بصورت سند د روجه حامل تنظیم وملک دارنده آن شناخته می شود مگ رخلاف آن ثابت گردد.نقل وانتقال اینگونه سهام به قبض واقباض بعمل می آید .گواهی نامه موقت سهام بی نام د رحکم سهام بی نام است وازلحاظ مالیات بردرآمد مشمول مقررات سهام بی نام می باشد.

 

مطالب مرتبط : افزایش سرمایه شرکت
(( مشاورین و وکلای خانه ثبت آماده پاسخگویی به سئوالات شما هستند تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه، بهترین خدمات تخصصی ثبتی را در زمینه نقل و انتقال سهام شرکت به شما ارائه دهند ))

مطلب قبلی نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت
مطلب بعدی انتخاب اعضا هیئت مدیره
Print
5867 رتبه بندی این مطلب:
4.0

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x