دات نت نیوک
X

ثبت صندوق قرض الحسنه

ثبت صندوق قرض الحسنه با هدف بسط و تحکیم سنن الهی و نبوی و لزوم مشارکت در انجام امور خیر انجام میگردد

 

صندوق قرض الحسنه چیست ؟

ما در اینجا قصد داریم تا به شما آموزش دهیم صندوق قرض الحسنه چیست ؟

ثبت صندوق قرض الحسنه با هدف بسط و تحکیم سنتهای الهی و نبوی و لزوم مشارکت در انجام امور خیرخواهانه و عام المنفعه و تحقق مفاهیم قرض الحسنه ایجاد شده است.

ثبت صندوق قرض الحسنه از مصادیق امور خیرخواهانه بوده که در جهت کمک به اقشار آسیب پذیر صورت می پذیرد.

قرض الحسنه نوعی قرض است که در آن بهره‌ وجود ندارد و بیشتر به منظور انجام امور خیرخواهانه صورت میپذیرد.
در تعریف دیگر برای قرض الحسنه میتوان گفت که قرض الحسنه عقدی است که به موجب آن بانک‌ها یا صندوق های قرض الحسنه (به عنوان قرض‌دهنده) مبلغی معین را طبق ضوابط و دستورالعمل های مقرر به اشخاص (به عنوان قرض گیرنده) به قرض واگذار می‌کنند و قرض می دهند و اشخاص موظفند مبلغ فوق را پس از مدتی مشخص به صورت اقساط یا کلی پرداخت نمایند.
برای کلمه قرض الحسنه، معادل دقیق انگلیسی وجود ندارد. قرض الحسنه را می‌توان هم معنای اصطلاح interest free loan (به معنای وام بدون بهره) دانست.
ساختار حقوقی قرض الحسنه مبتنی بر رابطه داین و مدیون است.
ماهیت حقوقی قرض الحسنه نیز از عقود لازمه می باشد.

 

راهنمای ثبت صندوق قرض الحسنه

عملیات «نهادهای مالی سپرده پذیر» بر خلاف سایر نهادهای مالی تحت نظارت بانک مرکزی است.درسال‌های اخیر،موضوع صندوق قرض‌الحسنه تحولات پرشماری را به خود دیده است و در این حوزه پیدایش بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه یکی از دستاوردهای این تحول است که تجربه ای تازه محسوب می‌شود؛ اما در کنار بانک های تخصصی صندوق قرض الحسنه سالهای طولانی است که فعالیت دارند. علاوه براین، تعدادی از بانک‌ها، صندوق های قرض الحسنه ای هم به صورت جداگانه راه اندازی نموده و تعدادی دیگر نیز قرض‌الحسنه را دردل کارهای دیگر تعریف کرده اند.
بر اساس قانون، بانک مرکزی نیز همیشه در بطن این بحث ها قرار داشته و جایگاه آن در رابطه با صدور مجوز یا نحوه نظارت بر فعالیت صندوق ها، مورد چالش قرار گرفته است.

قرض الحسنه سنتی است الهی و نبوی که به منظور رفع نیاز نیازمندان صورت می گیرد و دارای برکات زیادی برای اقشار جامعه اسلامی دارد که از جمله آنها می توان به رشد فضائل اخلاقی و پوشش نیازهای واجدان شرایط در تمامی ابعاد مادی و معنوی اشاره کرد.

ثبت صندوق قرض الحسنه ، در واقع ثبت یک موسسه غیر تجاری و غیر انتفاعی و ماهیتاَ اخلاقی است که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی و بر مبنای قوانین مربوطه، ثبت می شوند و شروع به فعالیت میکنند.

ثبت صندوق قرض الحسنه اصولا به منظور اعطای تسهیلات قرض الحسنه صورت میپذیرد. صندوق قرض الحسنه با اعطای تسهیلات قرض الحسنه که فاقد سود بوده (و در برخی موارد فقط کارمزد جزئی به اصل تسهیلات اضافه شده)، تلاش می کنند تا به رفع نیازمندی های اقشار محروم جامعه بپردازند.

تسهیلات قرض الحسنه عمدتا جهت رفع احتیاجات ضروری  مثل هزینه ازدواج، بیماری، تهیه جهیزیه و ... اعطا می شود.

ثبت صندوق قرض الحسنه همانند ثبت شرکت زیر نظر اداره ثبت شرکتها میباشد و همچنین تحت نظارت بانک مرکزی یا سازمان اقتصاد اسلامی نیز میباشد.

ما به شما پیشنهاد میکنیم ثبت صندوق قرض الحسنه خود را با خیالی آسوده به مشاوران و وکلای خانه ثبت بسپارید تا در کمترین زمان و با پایینترین قیمت، بهترین نتیجه را بگیرید.

 

ثبت صندوق قرض الحسنه

 

ویژگی‌های صندوق قرض الحسنه

* حداقل هیئت امنا : 11 نفر

* بازرس : 2 نفر

* حداقل سرمایه : 5.000.000.000 ريال

* ارائه مجوز از سازمان اقتصاد اسلامی

* صندوق موظف است در مكاتبات يا تبليغات خود از عبارت « صندوق قرض‌الحسنه » استفاده نمايد.

 

ماهیت فعالیت‌های صندوق قرض الحسنه

سوای تمامی مباحثی که در رابطه با سابقه و یا وضع موجود صندوق قرض الحسنه وجود دارد، بررسی ماهیت فعالیت های صندوق های قرض الحسنه (در چارچوب مقررات موضوعه و بدون توجه به فعالیت های غیرقانونی برخی از آن‌ها) از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جهت پیشبرد این بحث ادامه مطالب را مطالعه بفرمائید.

 

حداقل سرمایه برای تاسیس صندوق قرض الحسنه

حداقل سرمایه برای تاسیس صندوق قرض الحسنه مبلغ 5 میلیارد ریال میباشد.

 

صندوق‌ قرض الحسنه، شخصیت حقیقی است شخصیت حقوقی؟

پاسخ به این سوال روشن است، اکثریت صندوق های قرض الحسنه حتی در نوع کاملا سنتی آن که غالبا در مساجد تشکیل شده نیز مطابق با مقررات فعلی خود در چارچوب «آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجارتی» مصوب سال 1337 (با اصلاحات بعدی) تحت عنوان موسسه غیرتجارتی به ثبت می‌رسند بنابراین دارای شخصیت حقوقی هستند.

 

فعالیت اصلی صندوق قرض الحسنه

صندوق قرض الحسنه اصولابه اعطای تسهیلات قرض الحسنه مشهور هستند. این صندوق‌ها با اعطای تسهیلات قرض الحسنه که فاقد سود بوده (و در برخی موارد فقط کارمزد به اصل تسهیلات اضافه شده)، تلاش می‌کنند تا به رفع نیازمندی‌های اقشار محروم جامعه بپردازند.
تسهیلات قرض الحسنه عمدتا جهت رفع احتیاجات ضروری اشخاص حقیقی مشتمل بر; هزینه ازدواج، بیماری، تهیه جهیزیه و …، اعطا می‌شود.
اما نکته اساسی چگونگی جذب منابع موردنیاز برای اعطای تسهیلات مذکور است زیرا به خوبی آشکار است که بدون منابع مکفی، امکان اعطای تسهیلات قرض الحسنه میسر نیست.

 

راههای تامین منابع صندوق‌ قرض الحسنه

1- افتتاح سپرده قرض الحسنه، که در اغلب اوقات برای کسانی که قصد دریافت تسهیلات قرض الحسنه را داشته باشند اجباری است.
2 – دریافت کمک ها و هدایای نقدی از اشخاص غیرحقیقی و حقوقی.
همان‌گونه که ملاحظه می‌شود صندوق‌ قرض الحسنه از سویی به جذب منابع در قالب سپرده قرض الحسنه پس‌انداز می‌پردازند و از سمتی دیگر به اعطای تسهیلات قرض الحسنه مشغول هستند.

 

درآمد صندوق قرض الحسنه

طبق ماده ۱۸ دستورالعمل تاسیس و نظارت بر فعالیت صندوق ها مصوب سال ۱۳۸۳ درآمد صندوق قرض الحسنه و منابع مالی صندوق ها فقط می تواند از طرق زیر حاصل شود:
آورده نقدی یا غیر نقدی. تا پیش از انحلال و تصفیه کامل، قابل مطالبه نخواهد بود.
هدایا و کمک نقدی اشخاص حقیقی یا حقوقی: از دارایی های صندوق می شود و در قبال آن ها، تعهدی نخواهد داشت. چه برای اعطای امتیاز چه استرداد هدایا در آینده.
موقوفات و وصایا و خیرات
وجوه اداره شده: این مبالغ، توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی برای  پرداخت به اشخاص  معرفی شده بوده و باز پرداختش، منحصرا باید از محل اقساط وصولی باشد نه سایر منابع.
وجوه دریافتی از اشخاص تحت عنوان سپرده قرض الحسنه: عندالمطالبه است.
سود و کارمزد
سایر منابع

 

چگونگی جذب منابع مورد نیاز در صندوق قرض الحسنه

صندوق قرض الحسنه بدون منابع مالی مکفی، امکان اعطای تسهیلات قرض الحسنه را ندارد که به همین منظور صندوق قرض الحسنه برای تامین منابع مالی خود از روش های گوناگونی بهره می گیرند که مهمترین آن ها را می توان به دو روش اصلی تقسیم نمود.

1- افتتاح سپرده قرض الحسنه ، که در اکثر اوقات برای کسانی که قصد دریافت تسهیلات قرض الحسنه را داشته باشند در ثبت صندوق قرض الحسنه اجباری است.

2- دریافت کمک ها و هدایای نقدی از اشخاص حقیقی و حقوقی.

 

تفاوت صندوق های قرض الحسنه با سایر صندوق ها (نظیر صندوق تعاون کشور یا صندوق توسعه صادرات)

همه صندوق ها دارای ورودی منابع و خروجی تسهیلات هستند با این تفاوت که در ثبت صندوق قرض الحسنه بخشی از نهادهای مالی سپرده پذیر بوده در حالی که سایر صندوق ها دارای چنین خصوصیت و ویژگی ای نیستند. توضیح این که نهادهای مالی سپرده پذیر (نظیر بانک ها، موسسات اعتباری غیربانکی و تعاونی های اعتبار) نسبت به دریافت سپرده از مردم اقدام می کنند در حالی که سایر صندوق ها از منابع دیگری (به غیر از دریافت سپرده از مردم) جهت اعطای تسهیلات استفاده می کنند. در تمامی کشورهای جهان، بانک های مرکزی  بازوی نظارتی آن هاه هستند و به جدیت تمامی فعالیت ها و عملیات های نهادهای مالی سپرده پذیر را تحت کنترل داشته در حالی که چنین نظارتی در رابطه با سایر نهادهای مالی اعمال نمی شود.

 

شرایط عقد قرض الحسنه در صندوق قرض الحسنه

مهمترین ویژگی عقد قرض الحسنه که آن را از سایر عقود اسلامی متمایز می‌کند نیت خیرخواهانه و خداپسندانه آن است؛ در این نوع عقد قرض دهنده مبلغی را جهت رفع احتیاجات قرض گیرنده به وی پرداخت می‌کند بدون اینکه هدف سودآوری و کسب منفعت داشته باشد.


شرایط پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در صندوق قرض الحسنه

عقد قرض الحسنه معمولاً جهت امر ازدواج، رفع احتیاجات ضروری، درمان بیماری، ودیعه مسکن، اشتغال‌زایی و ساخت مسکن به افراد و خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود که پس از دریافت وام شخص وام گیرنده میبایست مبلغ وام را پس از مدت مشخص بازپرداخت نماید.

 

کارمزد تسهیلات قرض الحسنه در صندوق قرض الحسنه

از نظر دین مبین اسلام اخذ کارمزد برای وام قرض الحسنه بلامانع است؛ با توجه به نیت خیرخواهانه و به دور از کسب منفعت، در برخی بانک‌ها نرخ کارمزد تسهیلات آن صفر تا چهار درصد است كه از مشتریان دریافت می‌شود ولی اکثر قریب به اتفاق صندوق های قرض الحسنه بدون دریافت سود وام میدهند.


حساب‌های اجباری در صندوق قرض الحسنه

افتتاح سپرده قرض الحسنه، برای کسانی که قصد دریافت تسهیلات قرض الحسنه را دارند، اجباری است.


دریافت کمک ها و هدایای نقدی از اشخاص حقیقی و حقوقی

همان گونه که گفته شد صندوق قرض الحسنه از سویی به جذب منابع در قالب سپرده قرض الحسنه پس انداز می‌پردازند و از سوی دیگر به اعطای تسهیلات قرض الحسنه مشغول هستند. صندوق هایی که به هیچ وجه از منابع منتج از افتتاح سپرده قرض الحسنه استفاده نمی کنند در حیطه این نوشتار قرار نمی گیرند.

 

صندوق قرض ‌الحسنه تک‌شعبه ‌ای

افرادی که به عنوان اعضای هیأت مدیره پیشنهادی و مدیرعامل پیشنهادی صندوق قرض ‌الحسنه تک‌شعبه ای معرفی مي‌شوند، می‌بایست دارای حسن شهرت و فاقد محکومیت کیفری، چک برگشتی و مانده بدهی معوق، سررسید گذشته و مشکوک‌الوصول به شبکه بانکی کشور باشند.

 

صندوق قرض‌ الحسنه چند ‌شعبه‌ ای

تأییدیه ثبت تغییرات صندوق قرض ‌الحسنه چند شعبه‌ای صرفاً به منظور انجام امور ثبتی صادر می‌شود و به منزله صدور مجوز فعالیت صندوق نمی‌باشد. ادامه فعالیت صندوق منوط به اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. لذا متقاضیان می‌بایست با اخذ مجوز فعالیت نسبت به ادامه فعالیت صندوق اقدام نمایند. ادامه فعالیت صندوق بدون دریافت مجوز فعالیت از بانک، تخلف محسوب شده و در صورت عدم اخذ آن، اقدامات لازم جهت جلوگیری از فعالیت صندوق، وفق مقررات و ضوابط ذیربط، به مورد اجراء گذارده خواهد شد.

 

مطالب مرتبط : ثبت موسسه غیرتجاری

(( مشاورین و وکلای خانه ثبت آماده پاسخگویی به سئوالات شما هستند تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه، بهترین خدمات تخصصی ثبتی را در زمینه اخذ مجوز و ثبت صندوق قرض الحسنه و ثبت شرکت به شما ارائه دهند. ))

Print
18901

x