دات نت نیوک
X

جواز تاسیس

جواز تاسیس مجوزی است که افراد حقیقی و حقوقی جهت انجام یک فعالیت تولیدی یا اقتصادی اخذ می کنند

 

جواز تاسیس چیست ؟

به مجوزی که برای انجام یک فعالیت تولیدی به اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد، جواز تاسیس می‌گویند. شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی در صورتی می‌توانند این جواز را کسب کنند که قصد تاسیس یک واحد تولیدی مانند کارخانه را داشته باشند. ابتدایی‌ترین اقدام برای راه اندازی کارخانه یا واحد تولیدی، دریافت جواز تاسیس است. صاحبان این جواز می‌توانند در یکی از شهرک‌های صنعتی، کالاهای معین شده در جواز را تولید نمایند. البته پس از اخذ پروانه بهره برداری.

 

چگونه جواز تاسیس بگیریم

حتما برای شمات این سئوال به وجود میاید چگونه جواز تاسیس بگیریم اما که قبل از تهیه مدارک و اخذ جواز تأسیس چند شرط عمومی وجود دارد که بایستی آنها را دارا باشید. به‌طورکلی اخذ مجوز دارای شرایط عمومی است که به‌صورت پیش‌نیاز باید فراهم شود. این شرایط عبارت‌اند از:
۱- تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.
۲- حداقل سن ۱۸ سال تمام.
۳- دارا بودن برگه پایان خدمت یا معافیت (ویژه‌ی آقایان).
۴- ارائه گواهی سوءسابقه و عدم اعتیاد.
۵- اخذ مجوز از شهرداری و وزارت دارایی و تائید صلاحیت شخصی و مکانی از سوی اداره نظارت بر اماکن عمومی (در صورت نیاز) می‌باشد.

ما به شما پیشنهاد میکنیم کلیه مراحل اخذ جواز تاسیس خود را با خیالی آسوده به مشاوران و وکلای خانه ثبت بسپارید تا در کمترین زمان و با پایینترین قیمت، بهترین نتیجه را بگیرید.

 

جواز تاسیس

 

راهنمای اخذ جواز تاسیس

 این جواز، به دارنده آن اجازه می دهد در یکی از شهرک های صنعتی مشغول به تولید محصولی باشد که در خود جواز مذکور ذکر شده است.
جواز تاسیس ، با توجه به نوع محصولات باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی یا سایر ارگان های مرتبط اخذ شود.

ضمنا برای تولید کالاهای مختلف نظیر سرنگ، نخ های جراحی و غیره یا احداث کارخانه های داروسازی و کارخانه های مواد غذایی، قبل از هر کاری اخذ مجوز از وزرارت بهداشت الزامی است.

 

ویژگی های جواز تاسیس

• بر حسب نوع فعالیت اقتصادی ، مرجع صادر کننده جواز تاسیس متفاوت است.

• جواز تاسیس فقط یک موافقت نامه برای احداث کارخانه و یا کارگاه تولیدی و راه اندازی طرح است ، لذا برای شروع تولید انبوه بر حسب نوع محصول باید مجوزهای بهداشتی و زیست محیطی و استانداردهای اجباری تهیه و سپس اقدام به اخذ پروانه بهره برداری نماید.

• جواز تاسیس از تاریخ صدور تا یک سال اعتبار دارد و بعد از یک سال قابل تمدید است که مدت تمدید با نظر کارشناسان و با توجه به پیشرفت کار متغییر می باشد و اگر تقاضایی برای تمدید صورت نگیرد، جواز فوق خود به خود از اعتبار خارج شده و باطل می شود.

• موضوعی که برای آن می خواهید جواز بگیرید باید با موضوع شرکت مرتبط باشد.

 

جواز تاسیس کارگاهی

همان گونه که می دانید ایجاد و راه اندازی کارگاه های تولیدی باعث رونق اقتصادی و کارآفرینی می شود. همچنین مشتریان با مصرف کالاهای تولیدی میزان رضایتمندی خود را اعلام می دارند و تولید کنندگان درصدد برمی آیند تا کیفیت کالاهای خود را بهبود ببخشند. در نتیجه همین امر موجب ایجاد رقابت در میان تولیدکنندگان و صاحبان کارگاه های تولیدی خواهد شد و در نهایت این روند تولید موجب افزایش رفاه اقتصادی تمامی اقشار جامعه خواهد شد.
نخستین قدم جهت راه اندازی کارگاه اخذ جواز تاسیس کارگاهی می باشد.

 

مزایای جواز تاسیس

شما میتوانید با اخذ جواز تاسیس از مزایای جواز تاسیس  استفاده کنید که مزایای جواز تاسیس به شرح زیر است :

• تخصیص زمین صنعتی در شهرکهای صنعتی به نرخ مصوب دولتی با پرداخت تنها ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد اقساط ۳۶ ماه ( برای هر سه ماه یک قسط )

• ثبت برند فارسی برای محصولات در اداره ثبت علامت تجاری

• امکان شرکت در نمایشگاههای تجاری داخلی و خارجی

• امکان دریافت وام و تسهیلات دولتی با سود تولیدی و تنفس یک الی دو سال و دوره بازپرداخت بلند مدت

• در دسترس بودن پیش طرح توجیهی تایید شده توسط کارشناسان مرجع صادر کننده برای ارائه و جذب سرمایه گذاری.

 

جواز تاسیس جهاد کشاورزی چیست ؟

جواز تاسیس جهاد کشاورزی مجوزی است جهت سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و مشخصا فعالیت در حوزه های مختلف کشاورزی که به اشخاص حقیقی و یا حقوقی اعطا می شود.
با توجه به ماده ۸ از قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی که در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسید ونامه شماره ۳۹۱۰۷ ـ  ۲۹/۷/۱۳۸۳ هیئت وزیران و الحاقیه آن، امکان صدور جواز تاسیس و توسعه و بهره برداری جهت طرحهای صنایع تکمیلی و تبدیلی در مقیاس و اندازه کوچک به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است.
جواز تاسیس جهاد کشاورزی نوعی موافقت اولیه و اصولی می باشد ، که به متقاضیان جواز تاسیس در حوزه های مختلف کشاورزی، دامپروری و دامداری و پرورش وحتی حوزه های تولید و بسته بندی داده می شود. و پس از اخذ جواز امکان فعالیت در محدوده ای که سازمان جهاد کشاورزی مشخص می کند فراهم می شود.
جواز تاسیس جهاد کشاورزی عموما در زمینه فرآوری و تبدیل محصولات کشاورزی فسادپذیر صادر میشود.

 

لیست مجوزهای جهاد کشاورزی

لیست مجوزهای جهاد کشاورزی که توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر می شود به شرح زیر است :

ارائه مجوز واحدهای امور دام، ارائه زنجیره تولید فرآورده های دامی، ارائه مجوز واحدهای باغبانی، ارائه مجوز واحدهای زراعت و مکانیزاسیون کشاورزی، ارائه مجوز واحدهای آب و خاک، ارائه مجوز صالحیت و فعالیت شاغلین سامانه های نوین آبیاری، ارائه مجوز عرضه لوازم و تجهیزات آبیاری، ارائه مجوز واحدهای بازرگانی و صنایع کشاورزی، ارائه مجوز صادرات و واردات کشاورزی، ارائه مجوز واحدهای اقتصادی کشاورزی،ارائه مجوز شرکت تخصصی محیط زیست و فضای سبز، ارائه پروانه های بهداشتی اماکن دامی و صنایع وابسته به دام، ارائه پروانه کارخانجات و کارگاه های دامپزشکی، ارائه پروانه مراکز و شرکت های خدمات دامپزشکی،  ارائه گواهی بهداشتی کالاهای تحت نظارت دامپزشکی، ارائه پروانه ساخت و تولید کالاهای تحت نظارت دامپزشکی، ارائه گواهیهای بهداشتی اماکن دامپزشکی، ارائه گواهی ثبت و فروش کالاهای دامپزشکی، ارائه پروانه اشتغال دامپزشکی، ارائه مجوز تکثیر و پرورش آبزیان،  ارائه مجوز صید و صیادی، ارائه مجوز صادرات و واردات آبزیان، ارائه مجوز نگهداری و فروش آبزیان، ارائه مجوز واحدهای شیلاتی، ارائه مجوز بهره برداری از منابع طبیعی، ارائه مجوز حمل محصولات و محصولاتمنابع طبیعی، ارائه مجوزهای شرکت تخصصی جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، ارائه مجوز واحدهای حفظ نباتات، ارائه مجوز قرنطینه و بهداشتی محوله های گیاهی، ارائه تائیدیه صادرات و واردات نهادههای حفظ نباتات، ارائه مجوز ترخیص گمرکی آفتکش ها و محموله های گیاهی، ارائه مجوز سنتز و تولید مواد اولیه آفتکش های گیاهی، حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها (13021194000)، ارائه مجوز واحدهای تعاون روستایی،  ارائه مجوز فعالیت تشکل خبرگان کشاورزی، ارائه تائیدیه به تشکل های کشاورزی و ارائه خدمات امور چای

 

مدت زمان اخذ جواز تاسیس

مدت زمان اخذ جواز تاسیس در سازمان ها و مراجع صادر کننده جواز متفاوت است. این زمان برای جواز صادره از وزارت صنعت و معدن و تجارت بین ۲ تا ۱۵ روز زمان میبرد.
اما برای اخذ جواز از وزارت جهاد کشاورزی شما باید بین ۱۵ تا 30 روز زمان در نظر بگیرید. همچنین مدت زمان لازم برای صدور جواز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بین 30 تا 60 روز زمان میبرد.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ جواز تاسیس

مدارک اخذ جواز تاسیس برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تا حدودی با هم متفاوت است که در ادامه به آن میپردازیم:

 

انواع جواز تاسیس

دو نوع جواز تاسیس داریم:

جواز تاسیس حقیقی

جواز تاسیس حقوقی

 

جواز تاسیس حقیقی

جواز تاسیس حقیقی به اشخاص حقیقی تعلق میگیرد و فعالیت داخل مجوز فقط برای اشخاص دارای مجوز امکان پذیر است.

 

جواز تاسیس حقوقی

جواز تاسیس حقوقی برای شرکتها صادر میشود و تنها استفاده کننده از مزایای جواز تاسیس شرکتی است که نام آن در جواز تاسیس آمده است.

 

مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس شخص حقیقی

کپی شناسنامه  و کارت ملی متقاضی
کارت پایان خدمت فرد متقاضی
پر کردن فرم مشخصات
اخذ مجوز در صورت لزوم

 

مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس شخص حقوقی

کپی شناسنامه وکارت ملی دارندگان حق امضاء
کارت پایان خدمت دارندگان حق امضاء
اخذ مجوزها و انجام استعلامات لازم
پر کردن فرم مشخصات
کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت
کپی اسناسنامه شرکت
کپی شرکتنامه یا اظهارنامه شرکت
کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
مهر شرکت

 

مدت اعتبار جواز تاسیس

این جواز از تاریخ صدور به مدت یک سال اعتبار دارد و بعد از یک سال قابل تمدید است که مدت تمدید با نظر کارشناسان و با توجه به پیشرفت کار متغییر می باشد و اگر تقاضایی برای تمدید صورت نگیرد، جواز فوق خودی به خود از اعتبار خارج شده و باطل می شود.

 

جواز تاسیس به نام چه کسی صادر می شود؟

زمانی که میخواهید جواز تاسیس اخذ کنید، باید مشخص نمایید که قرار است طرح برای شرکت راه اندازی شود یا برای شخص. در صورتی که برای شرکت خاصی است، جواز به صورت حقوقی و به نام شرکت یا موسسه صادر می شود و در غیر این صورت جواز به صورت حقیقی و به نام شخص متقاضی صادر می شود.

 

تفاوت جواز تاسیس حقیقی و جواز تاسیس حقوقی

جواز تاسیس صنایع حقیقی و حقوقی از نظر قوانین و کارکرد مشابه هستند و تفاوتی در آن ها مشاهده نمی شود، ولی بانکها برای ارائه تسهیلات به طرح ها و جوازهای تاسیس حقوقی تمایل بیشتری دارند و به همین دلیل است که مشاهده می کنیم وام های بالای یک میلیارد تومان برای جواز حقیقی به ندرت اختصاص داده می شود.

 

شرایط ابطال جواز تاسیس

جواز تاسیس یا به درخواست شخص دارنده جواز و یا با انقضاء مهلت اعتبار آن، باطل و از درجه اعتبار ساقط میگردد.

 

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری

جواز تاسیس به سندی که نشان دهنده پیش بینی ظرفیت و نوع تولید یک محصول است، اطلاق می گردد که پیش از تاسیس یک واحد صنعتی صادر می شود، در حالی که پروانه بهره برداری به سندی گفته می شود که نوع و ظرفیت تولید ایجاد شده برای یک محصول در مکانی مشخص را نشان می دهد و پس از تاسیس واحد صنعتی و پیش از شروع تولید صادر می شود.

 

امکان تولید انبوه کالا پس از اخذ جواز تاسیس وجود دارد ؟

جواز صنایع فقط یک موافقت نامه برای احداث کارخانه و یا کارگاه تولیدی و راه اندازی طرح مورد نظر شماست.
لذا برای شروع تولید انبوه بر حسب نوع محصول باید مجوزهای بهداشتی و زیست محیطی و استانداردهای اجباری تهیه و سپس اقدام به اخذ پروانه بهره برداری نمایید و همچنین برای اخذ مواد اولیه یا دستگاههای که می بایست از خارج از کشور تامین کنید شما باید نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدامات لازم را انجام دهید.

 

مطالب مرتبط : کارت بازرگانی

(( مشاورین و وکلای خانه ثبت آماده پاسخگویی به سئوالات شما هستند تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه، بهترین خدمات تخصصی در زمینه اخذ و صدور و تمدید جواز تاسیس را به شما ارائه دهند ))